Vad händer om ett företag missbrukar alternativet att rapportera recensioner?

Vi har ett specialiserat team som kontinuerligt arbetar för att skydda äkta och pålitliga omdömen samt eliminera de som inte är det, vilket gör att vi tar alla rapporter och klagomål från användare och företag på största allvar.

Det är därför vi strävar efter att utföra vårt arbete så effektivt som möjligt och tolererar inga försök till förtal eller missbruk av rapporteringsfunktionen.

Medan vi skyddar företags offentliga image från missbruk, värnar vi även om alla omdömen. Bara för att ett omdöme är negativt eller inte överensstämmer med vårt synsätt är det inte tillräckligt för att det ska tas bort från vår plattform.

Har företag förmåner vid rapportering av omdömen?

Nej, vi skiljer dock mellan rapporter från företag och enskilda användare. När ett omdöme rapporteras, antingen av en användare eller ett företag, går alla rapporter genom samma filter och utvärdering för att avgöra om klagomålet är berättigat.

Detta är en kostnadsfri tjänst vi erbjuder användare och företag för att skydda sig mot förtal, falska omdömen och anklagelser. Hos OmdömesStälle anser vi att alla publicerade omdömen och tjänster kan bli föremål för kritik från tidigare kunder. Även om kunderna kan göra misstag eller överdriva, har företagen alltid verktygen för att försvara sig.

Konsekvenser vid missbruk av rapporteringsfunktionen

Företag har ett praktiskt verktyg för att skydda sig från kritik, men det betyder inte att de fritt kan använda det för att avfärda giltiga omdömen. Vid rapportering av en upplevelse får användaren en påminnelse om hur vi värderar sådana rapporter och en länk till mer information.

Detta innebär att när en rapport görs, är användaren fullt medveten om orsaken. Vid missbruk riskerar företaget eller användaren framtida påföljder eller i allvarliga fall, fullständig avstängning av kontot.

Vad betraktar vi som missbruk av rapporteringsfunktionen?

Vi hanterar varje fall individuellt och tar hänsyn till omständigheterna, men vissa beteenden betraktar vi som missbruk mot andra användare som följer reglerna. Här är tre exempel på missbruk som kan leda till avstängning av ett konto.

Ondskefull rapportering

På OmdömesStälle kan vi se en användares rapporteringshistorik, vilket innebär att vi kan se hur många klagomål som har gjorts och till vilket företag. I vissa fall försöker företag eliminera alla negativa omdömen istället för att lösa problemet, och detta beteende betraktas som missbruk. Vid tydliga fall där avsikten är att påverka användarnas omdömen kommer kontot att avaktiveras permanent och företaget hållas ansvarigt.

Rapportering av stark kritik

Om någon känner sig lurad efter ett köp, har de på OmdömesStälle rätt att uttrycka sitt missnöje och dela sina känslor med andra användare. Precis som det kan finnas människor som är överdrivet nöjda med ett företag, är det rättvist att det även finns missnöjda personer. Att ett omdöme är känslosamt eller starkt är inte tillräckligt för att rapportera det.

Rapportering utan motivering

Vi värderar vår tid och våra användares tid högt på OmdömesStälle. Därför medför upprepade rapporter utan logisk motivering, som stämmer överens med beskrivna fakta, en bestraffning genom permanent eller tillfällig avstängning av kontot.

Hur man som företag rapporterar korrekt?

Om ditt företag har en person som ansvarar för offentliga relationer rekommenderar vi alltid att först prata med den missnöjda kunden, antingen privat eller offentligt i kommentarsfältet, för att lösa problemet. Om det är en illvillig eller falsk recension, uppmuntrar vi att den rapporteras.

Kom ihåg att du har tillgång till en guide för företag om hur man bäst använder funktionerna på OmdömesStälle för att förbättra sitt offentliga rykte.

Hur effektivt är vårt rapporteringssystem?

Vi strävar efter att erbjuda våra användare bästa möjliga garantier. Därför har vi ett automatiserat system som arbetar dygnet runt för att spåra och eliminera misstänkta beteenden som rapportspam eller annat ovanligt agerande.

Förutom detta har vi på OmdömesStälle ett mänskligt team som hanterar varje fall noggrant för att fatta bästa möjliga beslut. Om en användare inte håller med om beslutet, kan de alltid överklaga om de anser att vi har gjort ett misstag.