Vad händer om någon rapporterar min åsikt?

Inom vår gemenskap är det ganska vanligt att få ett e-postmeddelande som informerar att någon har rapporterat dig. Oroa dig inte! Fel kan alltid inträffa och det kan oftast lösas på bara några minuter.

Även om majoriteten av åsikter som raderas på vår plattform beror på automatiserat, skadligt och massivt innehåll som vi omedelbart tar bort när vi upptäcker det, har vi också utrustat våra användare med möjlighet att rapportera och bemöta klagomål för att kunna försvara sina recensioner och åsikter om en butik eller ett företag.

Varför har din åsikt rapporterats?

OmdömesStälle är en portal som värdesätter transparens och uppriktighet i omdömen. Därför ger vi alla våra användare makten att betygsätta, vilket innebär att de kan ge positiva eller negativa röster, svara och skapa debatt på företagssidor, samt rapportera en publikation som de anser bryter mot vår policy för ansvarsfullt innehåll.

Vårt team kommer alltid att granska alla klagomål som görs mellan användare. Vissa fall är mer entydiga än andra när det gäller att acceptera eller avvisa en begäran. Ofta beror det på att du har använt ett opassande språkbruk eller hårda ord om företaget. I sådana fall måste du redigera och rätta din recension för att den ska kunna godkännas igen.

I fall där vi upptäcker allvarliga överträdelser av vår policy kan det röra sig om:

  • SPAM-innehåll till tredje part

  • Overifierat AI-innehåll

  • Försök att påverka en publik att konsumera eller inte konsumera varor och tjänster från ett företag på OmdömesStälle

Dessa överträdelser kan leda till permanent avstängning av kontot samt radering av alla åsikter som gjorts från det kontot.

Vad gör du om din åsikt rapporteras?

Om en av dina åsikter har blivit rapporterad kommer du att få ett e-postmeddelande som förklarar anledningen till rapporten och vilka åtgärder du behöver vidta. På OmdömesStälle tror vi alltid på mänskliga misstag och andra chanser. Därför ger vi användare möjlighet att överklaga vårt beslut om de anser att det är orättvist eller saknar sammanhang från deras sida.

När en användare rapporteras kan det leda till tre möjliga utfall:

  1. Avfärda klagomålet – Om det inte finns tillräckliga skäl för att ta bort åsikten.

  2. Kontakta båda parter eller göra en individuell undersökning – Om lösningen inte är uppenbar, kommer ytterligare information att begäras för att verifiera åsikten.

  3. Radera recensionen – Om vi hittar övertygande och tydliga skäl för detta.

FAQ

Vem kan rapportera min recension?

Både användare på OmdömesStälle och företagets ägare där du har publicerat din åsikt kan rapportera din kommentar. Var alltid medveten om hur dina ord kan uppfattas, speciellt om det rör sig om en särskilt negativ upplevelse.

Är resolutionsprocessen annorlunda beroende på vem som rapporterar?

Nej, på OmdömesStälle behandlar vi alla rapporter lika oavsett avsändare. Vi prioriterar inte klagomål från företag över dem från användare, utan strävar efter rättvisa villkor för båda parter.

Vad händer om någon missbrukar rapporteringsfunktionen?

Om en användare har rapporterat flera konton och deras rapporter avvisats, eller om vi upptäcker ett mönster av försök till förtal, kommer de att bestraffas lämpligt, upp till och med att kontot stängs av.