Kom igång: En guide för professionella recensenter

För att bemästra konsten att ge konstruktiv kritik, publicera en negativ åsikt utan att vara respektlös eller skriva en neutral och informativ kommentar på OmdömesStälle, kommer vi att guida dig genom alla steg du behöver för att skriva som en professionell recensent.

På OmdömesStälle strävar vi efter att skapa en medveten och kritisk gemenskap som granskar företagen och tjänsterna som finns online. Våra åsikter och erfarenheter online har stor betydelse; först och främst, för att belöna eller kritisera ett företag baserat på dess prestationer och policyer. För det andra, för att varna andra användare om de ska överväga att handla från vissa webbplatser eller inte.

Genom denna gemensamma ansträngning kan vi uppnå en säkrare, mer oberoende och pålitlig internetmiljö när vi handlar online. Men vad är egentligen OmdömesStälle?

Vad är OmdömesStälle?

OmdömesStälle är en plattform som syftar till att koppla svenska användare med onlinebutiker där de nyligen har gjort ett köp. Varje gång vi handlar bildas en åsikt om platsen där vi just köpte. Hur var kundservicen? Återlämnades något som var i dåligt skick? Och en av de viktigaste frågorna: Skulle du återvända eller rekommendera detta företag till andra?

OmdömesStälle har som mission att alla ska kunna dela sina åsikter och publicera recensioner, oavsett om de är positiva eller negativa, så länge de följer våra beteendekoder. Det innebär att OmdömesStälle fungerar som en mellanhand mellan användare och butiker. Vi övervakar också och tar bort kommentarer som inte uppfyller våra riktlinjer. Vill du att din recension ska stanna kvar? Fortsätt läs!

Första stegen

Det finns tre huvudsakliga steg som varje ny användare på OmdömesStälle bör följa om de vill bli en professionell recensent. Dessa kan summeras så här:

  1. Skapa din egen profil

Att skapa en profil på OmdömesStälle är mycket enkelt och kräver endast grundläggande information som ditt namn och e-postadress. Tänk på att det namn du anger kommer att synas när du skriver en åsikt. För att skydda din integritet kan du undvika att använda hela ditt efternamn. Om du vill förbli anonym, kontakta vårt supportteam som kan sätta dina initialer istället.

  1. Hantera din egen profil

Nu kan du se dina åsikter och betyg på din panel. Du har också anpassningsalternativ som att ändra din profilbild om du vill bli en av våra stjärnrecensenter. Är det viktigt att skapa en profil? Ja, när du skapar en profil ger vi ansikten och trovärdighet till våra ord som tidigare kunder antingen nöjda eller missnöjda med servicen de fått. På OmdömesStälle skyddar vi alltid våra medlemmars säkerhet och integritet och tolererar inte någon form av trakasserier från företag som inte accepterar deras kommentarer.

Fördelarna med att skapa en profil? Genom att ha en profil kan du hantera dina åsikter, redigera eller ta bort dem om du når en överenskommelse med företaget du recenserade. Dessutom kan du få meddelanden direkt via e-post om ett företag svarar på en kommentar.

Går det att radera min profil och data? Självklart! På OmdömesStälle tar vi dataskydd och integritet på största allvar. Kontakta oss för att starta processen.

2. Du kan börja nu!

Med ditt konto verifierat och konfigurerat kan du nu bläddra fritt genom OmdömesStälle och se alla typer av företag från olika kategorier som klädbutiker, försäkringar, finanssidor och mycket mer. Vi har tusentals företagsprofiler där du förmodligen någon gång har handlat.

Vi rekommenderar…

  • Fundera på de onlinebutiker där du nyligen handlat eller tagit emot tjänster, och skriv en åsikt om dem, positiv eller negativ.

  • Använd vår sökmotor överst till vänster och skriv namnet på varumärket för att hitta det. Om vi har det registrerat på vår webbplats kan du se de kommentarer som redan finns från andra användare.

  • Läs och svara på kommentarer och skapa din egen detaljerade åsikt om huruvida du skulle rekommendera att handla från en webbutik igen eller inte.

Kom ihåg att dina kommentarer kan få positiva röster som hjälper dem att bli mer synliga för andra användare. Använd detta ansvarsfullt!

Vad kan du hitta i en företagsprofil?

Förutom användaråsikter kan du hitta användbar och relevant information om företaget:

  1. En grundläggande beskrivning av företaget: Här finns information om företagets historia, grundande år och annan intressant data för att ge läsaren en kontext.

  2. Grundläggande kontaktinformation: Många gånger vill OmdömesStälles användare hitta företagsprofiler för att kunna ta kontakt med de ansvariga och lämna en åsikt om dem.

  3. Det totala betyget: Du kan betygsätta med stjärnor från 1 till 5, beroende på hur nöjd du var som kund. Du får också svara på en nyckelfråga för andra medlemmar: Skulle du handla här igen?

All denna information är offentlig och tillgänglig för både användare och företaget självt.

Hur skriver man recensioner på OmdömesStälle?

Att skriva en recension om ett företag är viktigt och kräver en viss professionalism. Ord bör vägas noggrant för att undvika att din kommentar bestraffas och inte når den potentiella publiken.

Var noga med dina ord och låt dig inte ryckas med om du har mycket negativt att säga. Framförallt bör du organisera dina tankar och minnas din upplevelse så att den är så detaljerad, beskrivande och realistisk som möjligt.

På varje företagsprofil finns en sektion för att skriva en åsikt. Denna är fri att använda för alla tidigare kunder. Observera att vi slumpmässigt skickar e-post för att verifiera köp efter att en kommentar har postats på vår webbplats. Om du inte kan förse oss med grafiska bevis på ditt köp, kommer din kommentar inte att ha "verifierad"-märkningen.

Skriv en utmärkt recension på OmdömesStälle

För att skriva en fantastisk recension som en professionell recensent som vill hjälpa och vägleda andra användare, följ dessa riktlinjer.

  • Håll dig till verkligheten och manipulera inte data eller datum: Även om du kan vara besviken på din produkt eller tjänst, rapportera ärligt om vad som hände. Ägaren kan rapportera recensionen om den anses vara falsk. Om det bevisas att en recension har felaktig information kan den tas bort.

  • Försök att vara så beskrivande du kan: Det betyder inte att dra in anekdoter eller ointressant information. Skriv med fokus på hur användbart det kan vara för andra som läser dina kommentarer och bestämmer sig för att köpa baserat på din åsikt.

  • Var försiktig med att vara för detaljerad eller personlig: Inkludera inte personlig information, adresser eller namn på anställda i företaget. Detta för att skydda både din och företagens integritet.

För att skriva en recension…

  1. Du måste ange ditt namn och e-postadress.

  2. Nämn vilken tjänst eller produkt du har köpt.

  3. Beskriv hur din övergripande upplevelse med företaget var. Vad köpte du, dess pris och kvalitet. Var produkten eller tjänsten prisvärd? Vid problem, löste företaget dessa accepterat? Är deras retur- och bytespolicy rättvis? Hur upplevde du kundservicen?

  4. Tilldela ett betyg från 1 till 5 stjärnor i kategorierna Produkt, Service, Pris och Leverans, vilket resulterar i ett totalbetyg.

  5. Slutligen, ange om du skulle handla från detta företag igen.

Att skriva kommentarer är enkelt! men gör det med omtanke och professionalism. Ha alltid i åtanke att tusentals användare kommer att läsa din recension och agera utifrån dina kommentarer och betyg, så var artig, rättvis och ansvarsfull.