Säker näthandel i Sverige - hitta en pålitlig webbshop

Säker näthandel i Sverige - hitta en pålitlig webbshop

Nätbutiker

Möjligheten att handla online har öppnat en helt ny värld för många svenskar. Både för privatpersoner som enkelt kan klicka hem det som behövs och för företag som numera enkelt kan sköta sin försäljning och sin kundkontakt via sin webbshop. Tack vare nätet kan vi smidigt och smärtfritt beställa hem nästan allt vi behöver, oavsett om det handlar om kläder, elektronikprodukter, köksvaror eller något annat - möjligheterna är nästintill oändliga. Samtidigt som det finns många fördelar med att handla på nätet finns även en del faror man bör se upp för. Vi har samlat en guide i online shopping så att du ska få den bästa shoppingupplevelsen och hitta de bästa nätbutikerna för dig.

Sköt din näthandel genom pålitliga nätbutiker

Många föredrar att handla online istället för att ta sig till en fysisk butik. E-handel har blivit allt  vanligare och många väljer att helt och hållet skippa fysiska affärer och istället sköta shoppingen endast via nätet. Tack vare snabba leveranser och enkla betalningsmöjligheter har vi idag större möjligheter än någonsin att beställa varor och tjänster via nätet.

Online shopping och e-handelsmarknaden idag

E-handel har inte bara i Sverige utan i hela världen fortsatt att växa under de senaste åren. Allt började runt 1994, när den amerikanska snabbmatskedjan Pizzahut började sälja pizzor på nätet, genom deras PizzaNet-portal. Det var en väldigt enkel webbsida, med ett tråkigt utseende jämfört med dagens standarder – men på den tiden var det fortfarande en stor satsning, eftersom långt ifrån alla företag hade investerat i en onlinenärvaro. Detta följdes av Amazon 1994, Ebay 1995 och Alibaba 1999, vilket alla gav konsumenter runt om i världen nya möjligheter att handla och sälja olika typer av produkter och tjänster online. Idag har många företag i Sverige en hög grad av digitalisering, vilket gör att det idag väcker uppmärksamhet om ett företag inte är online.

Tillsammans med ökande företagsinvesteringar i onlinenärvaro skedde en stark acceleration av globaliseringen på 1990-talet, vilket gjorde att fler och fler företag kunde producera varor snabbare och billigare än tidigare och sedan göra dem tillgängliga för konsumenter online. Därefter kom den förbättrade tekniken som innebär ökad internethastighet och därmed snabbare service för konsumenterna. Idag har de flesta förmodligen glömt bort hur lång tid det tog att upprätta en anslutning till internet för 20 år sedan.

För- och nackdelar med att handla online

Idag kan vi klicka hem både varor och tjänster bara genom några enkla knapptryck. Samtidigt som många anser att onlinehandel är det allra smidigaste föredrar ändå en del att gå till en fysisk affär för att handla varor, och vad som är bäst beror oftast på ens egna personliga preferenser eller på vilken produkt man vill köpa. Många väljer att klicka hem kläder från till exempel Lindex, Missguided, Asos eller About You, medan andra väljer att gå till företagens fysiska affärer för att kunna prova kläderna i förväg.

Behöver man rådgivning kring en viss produkt eller tjänst kan det vara enklare att besöka en fysisk butik för att få hjälp av en försäljare. Att diskutera med en människa känns för många mer naturligt jämfört med att sköta kommunikationen via mejl eller chattar. Att besöka en fysisk affär ger dig dessutom möjligheten att testa produkter innan du gör ditt köpbeslut samtidigt som det är en upplevelse för många; en del tycker att det är avslappnande att shoppa i fysiska affärer.

Att handla i en fysisk affär har alltså många fördelar som näthandel saknar, samtidigt som nätbutiker kan göra shoppandet mycket smidigare. Genom att beställa produkter på nätet undviker du transport till affären och eventuella jobbiga situationer som kan uppstå. På nätet kan du enkelt välja bland ett nästan oändligt antal produkter som du snabbt kan kolla igenom. Oftast får du kvitton och fakturor genom din mejl eller ditt konto på företagets webbplats och på så sätt undviker du extra strul med papper som riskerar slarvas bort. Handlar du på nätet kan du dessutom jämföra alla företag för att bestämma dig från vilket du vill köpa dina produkter. Genom att jämföra företag och dess produkter och tjänster kan du försäkra dig om att du hittar ett företag som passar just dig och du får det mesta ut av dina pengar.

Shoppingupplevelsen blir mer privat 

Vissa produkter och tjänster som du behöver vill du inte nödvändigtvis dela med andra. Om du till exempel lider av fysiska besvär som håravfall, intima problem, oönskat näshår eller dålig andedräkt är det många som tycker att det är obehagligt att fråga om råd och vägledning i en fysisk butik, där andra kunder kan höra samtalet. För vissa är det till och med obehagligt att prata med en professionell om kroppsliga olägenheter ansikte mot ansikte. Därför kan du när du besöker nätapotek läsa om alla produkter och utvärdera möjligheterna i lugn och ro, utan risk att träffa någon du känner och utan att behöva ha ett beskrivande samtal om symtom med mera. 

Detsamma gäller inköp av kläder, sexleksaker, produkter för intimhygien, alkohol, erotiska noveller och många andra. Många kan tycka att det är både obehagligt och gränsöverskridande att behöva prata med en butiksbiträde om olika typer av produkter man uppfattar som privata, samt att prova kläder och modeaccessoarer inför en säljare som ger oönskade åsikter och råd och ofta går in i replokalen medan han byter kläder.

Dessutom kan du nu enkelt och säkert ansöka om ett lån online, vilket för många ger ett extra lager av integritet, eftersom det är helt normalt att du inte gillar att diskutera privatekonomi där andra kan höra samtalet. Krypterade lösenord och BankID är bara några av de tekniska innovationerna som gör det möjligt att göra personligt känsliga saker på nätet, som banköverföringar, låneansökningar, teckna försäkringar, byta elbolag samt mycket mer.    

Olika former av bedrägeri och bedrägeri av handlare

När det kommer till onlineshopping finns det några saker att tänka på för att skydda din privata information och säkerställa att du får det du betalat för. Det är inget nytt fenomen att man måste vidta försiktighetsåtgärder när man är ute och handlar: i fysiska butiker finns det korttjuvar, väsktjuvar, bedragare, piratprodukter med mera. Tyvärr finns det alltid människor som av en eller annan anledning försöker fuska på andras pengar eller värdesaker. Det kan vara privatpersoner, grupper av individer eller företag och därför finns det en rad saker du kan göra för att öka din säkerhet när du handlar i e-butiker.

Handla på nätet från pålitliga webbutiker

Innan du beställer hem varor eller köper tjänster från webbshops är det viktigt att du bekantar dig med företagen för att ta reda på vilket som kommer att passa dina behov. Vi har sammanställt en översikt över saker du behöver veta innan du beställer hem.

Är nätbutiken pålitlig?
Kanske den allra viktigaste frågan du behöver ställa dig innan du klickar hem en produkt. Internetleverantörer, banker och företag satsar stort på att göra det möjligt för konsumenter att handla säkert online. De allra flesta företag säkrar anslutningar, så du kan tryggt handla hos dem med betalkort och känsliga personuppgifter. För att kontrollera att anslutningen är säker, kontrollera helt enkelt webbadressen till webbplatsen: om du ser en ikon med ett låst hänglås, vanligtvis till vänster om webbadressen i adressfältet eller i statusfältet nedan, är webbplatsen säker. 

Förutom att kontrollera hänglåset behöver du dessutom göra din egen bedömning genom att titta på företagets webbplats. Ser det pålitligt ut? Hittar du skumma översättningar och är det något som inte stämmer? Frågar företaget efter känsliga uppgifter som du inte borde behöva lämna ut när du beställer hem en produkt, eller finns det något annat du inte tycker överensstämmer med hur en pålitlig nätbutik borde se ut? Var kritisk när du kontrollerar en nätbutik och ställer dig dessa frågor - ibland spenderar vi lite extra tid på att kontrollera butiken och undviker tack vare det att råka ut för scams och förlorade pengar. 

Vad säger tidigare kunder?
När du har gjort din egen bedömning är det självklart viktigt att du läser andras bedömningar och erfarenheter. Tidigare kunder som har delat med sig av sina erfarenheter kan hjälpa dig att göra rätt beslut. På OmdömesStälle har vi samlat en översikt över nätbutiker från vilka du kan enkelt klicka hem de varor du behöver och genom att läsa tidigare kunders erfarenheter kan du säkerställa dig om att dina varor kommer att hitta fram till dig. Hur var företagets kundservice? Var leveranstiden som utlovat och var tidigare kunder nöjda med varorna de beställde hem?

Vad står företaget för?
Vill du dyka djupare in i företagets bakgrundscheck kan det vara bra att kontrollera att företagets värderingar överensstämmer med dina egna. För en del är det viktigt att företaget agerar på etiskt sätt och många väljer att till exempel inte handla kosmetika från företag som lägger farliga ämnen i smink eller testar på djur. Värnar du om miljön och är det viktigt för dig att ett företag bidrar till att främja Sveriges miljömål? Då är det viktigt att du kollar om nätbutiken du shoppar från har värderingar som stämmer överens med dina egna. Har du alltså egna åsikter och tycker att det är viktigt att de webbshops du handlar från agerar på ett visst sätt är det viktigt att du kollar upp detta på förhand innan du gör ditt köpbeslut.

Betalningsalternativ online när du handlar online

Det finns inte bara ett mycket större utbud av produkter och tjänster online, det finns även många olika betalningsalternativ att välja mellan. Där du traditionellt har haft väldigt få betalningsmöjligheter i en fysisk butik – kontanter eller betalkort – kan du ofta välja mellan ett stort antal olika betalningsmetoder i nätbutiker. Standardbetalkort accepteras i de flesta nätbutiker, men dessutom kan du använda många andra betalningsalternativ här, som Apple Pay, Google Pay, Amazon Pay, MobilePay, ClearPay, Klarna, Paypal och många andra. Vad som särskilt gäller för de sistnämnda betalningssätten är möjligheten att senare betala för varorna och skjuta upp betalningen eller dela upp den i mindre delbetalningar, som betalas månadsvis. Dessa kreditformulär finns inte i fysiska butiker. Om du vill betala med kredit i en fysisk butik måste du oftast ha med dig ett fysiskt kreditkort som du måste godkännas för på banken eller hos andra kreditbolag i förväg. Det kräver därför förhandsplanering om man inte vill betala för varorna direkt. Därför förknippar många e-handel med ökad flexibilitet, då du kan ansöka om kredit direkt via många återförsäljares hemsidor, samtidigt som du godkänner din beställning. 

Hur ser framtiden ut för e-handel?

Människors åsikter om näthandel utvecklas ständigt, eftersom konsumtionsvanorna förändras och ny teknik blir tillgänglig för företag. Röststyrning och video har redan börjat antas av företag: hos Amazon kan du verbalt be din Alexa-enhet att beställa om beställningar, spåra leveranser och rekommendera produkter, genom att helt enkelt uttala några tydliga meningar. Hos engelska Specsavers kan du "prova" alla deras glasögon, genom att göra en 3D-skanning av ditt ansikte, varefter du kan se hela deras provutbud på din egen personliga modell, från alla vinklar. AI-inlärning, som du redan ser på exempelvis Netflix när du loggar in på ditt konto och ser personliga rekommendationer, börjar också hittas i större utsträckning hos andra företag. Dessutom görs investeringar i snabbare leveransalternativ med drönare.

Vad gäller näthandel har Sverige och resten av världen kommit mycket långt. Idag är nästan alla svenskar beroende av internet för näthandel och framtiden ser ut att fortsätta i samma spår. Genom att försäkra dig om att alltid handla från pålitliga nätbutiker kan du säkerställa att din online shopping alltid blir säker och att du får hem de produkter du beställde.

Mer Nätbutiker