När och under vilka förhållanden bör du skriva en recension?

 

 

Vi har alla åsikter, men precis som i verkliga livet har inte alla samma värde. Till exempel om vi vill studera ett historiskt ämne, har då experthistorikers åsikter samma värde som de från någon som går på gatan?

På samma sätt måste vi vara medvetna om när och under vilka omständigheter vi ska skriva en online-recension om ett företag. Denna artikel är avsedd att hjälpa dig att känna igen när det är rätt tid att publicera en recension och ge några tips för att skriva den korrekt.

När är det idealiskt att skriva en recension om ett företag?

Efter att ha läst tusentals recensioner och pratat med vår gemenskap, har vi dragit slutsatsen att den bästa tiden att skriva en recension är:

  1. När du har köpt något eller haft direktkontakt med företaget: Ibland ser vi recensioner som vi måste ta bort för att de inte är verifierade. Detta händer när personen inte har gjort ett köp eller haft någon direkt relation med företagets ägare.

Skriv en recension när – du har köpt en vara från butiken eller anlitat en tjänst. Om ingen transaktion har skett, bör du åtminstone ha haft direkt erfarenhet med ägaren, butiken eller webbplattformen.

Skriv inte en recension när – du berättar om personliga fakta, inte är säker på informationen eller baserar din recension på vad andra har sagt. Försök att inte skriva en recension om du inte har haft någon direkt erfarenhet med företaget.

  1. När du har provat produkten eller tjänsten nyligen: Detta garanterar att du är tydlig med detaljer, datum och de positiva eller negativa aspekterna av din erfarenhet.

Skriv en recension när – du tydligt vet vad du ska publicera och kan beskriva det så noggrant som möjligt för att informera andra användare.

Skriv inte en recension när – lång tid har passerat och du inte minns alla detaljer. I sådana fall kan du ge en allmän känsla av butiken och om du skulle köpa där igen.

  1. När du gör det med fullständig frihet och ärlighet. Skriv inte en åsikt för att förödmjuka eller attackera företaget. Om din erfarenhet varit mycket negativ, varna andra om dåliga praxis och råd dem att undvika företaget.

Skriv en recension när – du är ärlig om din erfarenhet. Var medveten om att både positiva och negativa åsikter har kraft och välj dina ord noggrant.

Skriv inte en recension när – du har haft en dålig erfarenhet och innehållet är osant, vilket syftar till att smutskasta företaget utan bevis. Undvik också att använda dåliga ord eller uppmana till våld, vilket bryter mot vår uppförandekod.

När och varför bör du inte skriva en recension om ett företag?

Det finns situationer som ligger utanför vår kontroll som en oberoende recensionsplattform. Dessa inkluderar företagspraktiker som försöker manipulera användares åsikter genom incitament eller hot.

Om du har upplevt detta, försäkrar vi att [OmdömesStälle] inte godkänner sådana beteenden. Vi kan göra din åsikt anonym eller bestraffa företagsprofiler som agerar på ett otillbörligt sätt.

Kontakta oss om ett företag har hotat dig eller försökt påverka dig att ändra din åsikt!

När rekommenderar vi att du avstår från att skriva en recension?

För att bibehålla integriteten och ärligheten, rekommenderar vi att du undviker att skriva eller redigera en recension under följande omständigheter:

  1. Företaget erbjuder dig en finansiell belöning (som en rabatt) i utbyte mot en positiv recension. Detta kan gynna dig personligen, men är en missbrukande praxis som påverkar många människors beslutsfattande.

  2. Om du inte kan vara opartisk eller har en nära relation med någon på företaget. Om du har en familjemedlem i företaget, överväg transparens och ärlighet före allt. En objektiv åsikt baserad på verklig erfarenhet är att föredra för sanningen och trovärdigheten.

Slutligen, kom ihåg att det är genom vår gemensamma insats som vi kan skapa en medveten gemenskap som belönar företag som behandlar sina kunder väl och straffar de med dåliga praxis, eller de som till och med kan vara bedrägerier.

Läs mer: Hur man skriver ett professionellt utlåtande