- På
- 20 Mar 2023
- Lästid
- 5 minuter
Att säga rakt ut vilka som är de bästa betalningsmetoderna, är inte det enklaste i världen eftersom det har och göra med företaget samt kunderna i fråga. I denna artikel ska vi ta oss en närmare titt på vilka olika betalningsmetoder som finns, vilka som är de bästa och varför det lönar sig att erbjuda kunderna flera olika betalningsmetoder.
Acceptera flera betalningsmetoder
Som med allting i livet tycker alla om olika ting, och såklart går det inte att göra varje kund i hela världen nöjd, men om man som företag ser till att erbjuda några olika betalningsmetoder kommer man ha en betydligt större chans till kundnöjdhet.
Om en kund besöker din hemsida för att göra en beställning men bestämmer sig för att backa eftersom det inte finns en betalningsmetod som känns säker eller pålitlig, är chansen stor att många kunder tänker exakt samma. Genom att erbjuda nya och flera alternativ kommer inte bara nya kunder uppskatta det, utan även de befintliga eftersom alla vill betala säkert.
Vilka olika betalningsmetoder finns det?
Kortbetalning - Den kanske mest självklara och även den vanligaste metoden att genomföra en betalning är såklart direkt via kort. Faktum är att i Sverige görs så mycket som 80% av alla e-handelsköp och butiksköp med kort. Idag är det både tryggt och säkert att handla med kort, samt att det finns andra fördelar med att handla med kort som försäkringar och möjligheten att reklamera ett köp.
Direkt banköverföring - Metoden som är exakt vad det låter som, en direkt banköverföring. Detta innebär att kunden måste logga in på sin bank för att genomföra sin betalning, vilket för kunden leder till några extra steg, men ändå ett säkert alternativ tack vare alla möjliga krypteringar vi har år 2023.
På faktura - Att handla på faktura kan vara både de bästa- men även sämsta som finns, beroende på vem det är som handlar. Många älskar att handla på faktura eftersom det innebär att de kan genomföra hela betalningen då de till exempel fått månadens lön. Det negativa med att handla på faktura är att kunden kan ha en tendens att bli “blind” över sina inköp, vilket tyvärr kan leda till obetalda fakturor och ännu tråkigare saker. Dock finns det en mängd fördelar med att handla på faktura, som till exempel att det är väldigt smidigt om man måste göra en retur och få pengarna tillbaka.
Mobila betalningar - En tjänst som tagit världen med storm under de senaste åren är utan tvekan möjligheten att betala sina inköp direkt med mobilen. Alla har dygnet runt mobilen med sig, så varför då inte betala genast med den? Det finns olika typer av mobila betalningar som till exempel Google Pay, Apple Pay samt Samsung Pay men det absolut vanligaste är ändå Swish. I dagsläget är det mer än sju miljoner kunder i Sverige som använder tjänsten Swish, dels för att det är lika enkelt att ta emot pengar som det är att skicka pengar.
Handla säkert på nätet
När du handlar i en fysisk butik finns chansen att det springer in en tjuv och tar din plånbok och dina kort, dock är denna chans väldigt minimal. Så låt oss säga att det är betydligt vanligare att bli bedragen online. Alla kan hamna ut för kortbedrägeri eller nätfiske, men genom att ha några småsaker i åtanke då man handlar online ökar man sina chanser betydligt att handla säkert.
För det första ska du såklart endast fylla i dina kortuppgifter på en sida du litar på. Om du märker något märkligt eller får en konstig magkänsla ska du absolut inte fylla i dina kortuppgifter, utan vända dig till en mer legitim hemsida. Innan man gör ett inköp lönar det sig att dels läsa recensioner här på OmdömesStälle om företaget i fråga, men även läsa på fler hemsidor för att kolla om hemsidan är tillförlitlig eller inte. Här kan du även läsa mer om hur du ska göra för att skydda dig online.
Nätfiske är tyvärr ett typ av bedrägeri som många hamnar ur för. Vad bedragaren gör i detta fallet är att den försöker efterlikna din bank, ett seriöst företag eller myndighet för att få tag i dina privata uppgifter som till exempel inloggningen till din bank. Vad man alltid ska komma ihåg att seriösa myndighet och företag inte frågar efter sina kunders inloggningsuppgifter, så dyker ett sådant mejl upp ska det det genast åka i skräpkorgen.