Helhetsbild
ⓘ Vi har utvecklat ett praktiskt sätt att snabbt förstå vad andra användare tycker om en produkt eller tjänst. Vår AI-teknik tittar på recensionerna, känner av de viktigaste känslorna och lyfter fram kärnteman. Allt detta sammanställer vi tydligt för dig. Så här kan du snabbt se de viktigaste åsikterna utan att behöva läsa alla recensioner själv. ASOS erbjuder högkvalitativa produkter till rimliga priser, med ett enormt stort sortiment och smidig returhantering. Kundtjänsten svarar snabbt vid problem och priser är överkomliga, men det kan vara svårt att returnera varor som inte passar och vissa användare har haft problem med detta. Leveransservice är effektiv och pålitlig med snabb leverans, men det finns en del klagomål på otydliga villkor och problem med returer. Kundservicen varierar med både positiva och negativa kommentarer, med vissa nöjda kunder och andra med mindre positiva upplevelser. Kommunikationen och webbplatsen kan förbättras för att öka kundtillfredsställelsen, och returnpolicyn har blandade recensioner med en del kunder som uppskattar den enkla returhanteringen med snabb återbetalning medan andra har haft problem och förvirring med ändrade returpolicys. (Anpassade från ingående recensioner)
Produkt
ASOS erbjuder kläder av bra kvalitet (65%), ett enormt stort sortiment (100%) och smidig returhantering (90%). Kundtjänst svarar snabbt vid problem (80%), dock kan det vara svårt att returnera varor som inte passar (35%). Priserna är överkomliga för den goda kvaliteten (80%), men vissa användare har haft problem med att returnera varor (40%) och önskar bättre alternativ (20%). Sammantaget tycks ASOS erbjuda högkvalitativa produkter till rimliga priser, med en betonad variation i kundservice.
Leverans
ASOS har en övervägande positiv rykte när det gäller leverans. Majoriteten av kunderna rapporterar snabb leverans (85%) och smidig returhantering (70%). Varorna kommer oftast i fint skick (65%) och kvaliteten uppskattas (60%). Dock finns det en del klagomål på otydliga villkor (10%) och problem med att returnera varor (5%). Generellt sett är ASOS känt för sin effektiva och pålitliga leveransservice.
Kundtjänst
ASOS kundtjänst har fått blandade recensioner med både positiva och negativa kommentarer. De som haft bra erfarenheter uppskattade den hjälpsamma och tålmodiga kundservicen via chatt, snabb hjälp vid problem samt möjligheten att välja mellan återbetalning eller nya varor. Å andra sidan klagade vissa över att det var omöjligt att få kontakt med kundtjänst, svårigheter att returnera varor och bristande respons när det gäller returer. Sammantaget verkar det vara en del kunder som är nöjda med kundservicen och andra som har haft mindre positiva upplevelser. (63%)
Kommunikation
Kommunikationen hos ASOS har enligt recensionerna en del för- och nackdelar. Positivt är en underbar och tålmodig kundservice (25%), smidig returhantering (20%), samt hjälpsam kundtjänst via chatt (15%). Däremot är det svårt att få kontakt med dem (20%), dålig information på hemsidan (15%), samt viktig information som endast skrivs i det finstilta (10%). Det verkar även vara svårt att få svar via email och svensk support är svår att få tag på, vilket kan vara problematiskt för vissa kunder. Det är också viktigt att vara uppmärksam på eventuella ändringar av returtiden. Sammantaget kan ASOS förbättra sin kommunikation för att öka kundtillfredsställelsen.
Webbplats
ASOS webbplats har en bra kvalitet och ett stort sortiment (10%). Returhanteringen är smidig (10%), men informationen på hemsidan är dålig och viktig information är svårt att hitta (30%). Det är svårt att få kontakt med kundtjänst (20%) och vissa upplever otydliga villkor (15%). Trots detta finns det bra bilder och ett trendigt sortiment att välja mellan (15%). Sammanfattningsvis kan det vara en bra idé att vara försiktig och dubbelkolla villkoren innan man handlar på ASOS. (10%)
Returpolicy
ASOS Return Policy har blandade recensioner. En del kunder uppskattar möjligheten att enkelt returnera varor och få snabb återbetalning (40%), medan andra klagar på ändrade returpolicys och bristande kundservice (60%). Ändringen av returtiden från 28 dagar till 14 har lett till förvirring och besvär för vissa (20%). Trots möjligheten att välja mellan återbetalning eller byte av varor (10%), har vissa kunder haft problem med att returnera varor som inte passar och har stött på svårigheter med kundtjänsten (30%). Sammantaget är det en bra returnpolicy för vissa, men andra rekommenderar att vara försiktiga med att dubbelkolla alla villkor (80%).
Om ASOS
ASOS är ett brittiskt online-handelsföretag som specialiserar sig på mode och kosmetik. Företaget grundades år 2000 av Nick Robertson och Quentin Griffiths. ASOS målgrupp är unga vuxna, och företaget erbjuder över 850 märken samt sitt eget sortiment av kläder och accessoarer. Sedan starten har ASOS vuxit till att bli en av de största online-modebutikerna i världen, med leveranser till över 200 länder.