Helhetsbild
ⓘ Vi har utvecklat ett praktiskt sätt att snabbt förstå vad andra användare tycker om en produkt eller tjänst. Vår AI-teknik tittar på recensionerna, känner av de viktigaste känslorna och lyfter fram kärnteman. Allt detta sammanställer vi tydligt för dig. Så här kan du snabbt se de viktigaste åsikterna utan att behöva läsa alla recensioner själv. Lufthansa verkar ha många problem enligt recensioner, med höga andelar av försenade och inställda flyg, bagageproblem, missade flyg och svårt att nå kundtjänst. Trots en bra webbplats med tydlig information och enkel återbetalningsprocess kan bristande kommunikation och ineffektivitet vara avskräckande för många resenärer. Med en återbetalningspolicy som inte lever upp till förväntningarna kan det vara svårt att lita på Lufthansa och många rekommenderar att undvika att boka med dem i framtiden.
Produkt
Lufthansa verkar ha många problem enligt recensionerna. Många klagomål om inställda flyg utan återbetalning (63%), bagageproblem utan kompensation (41%) och missade eller försenade flyg (68%). Det verkar också finnas problem med deras bokningssystem, vilket har lett till dubbelbokningar och svårigheter att hitta biljetter (24%). Många kunder har blivit tvungna att köpa biljetter igen eller ersätta sina resor med andra flygbolag (36%). Det finns också klagomål om svårigheter att få kontakt med kundtjänst och brist på ansvarstagande från Lufthansas sida (23%). Sammantaget verkar det som att många resenärer rekommenderar att undvika att boka med Lufthansa i framtiden (59%).
Leverans
Lufthansa har haft flera problem med försenat och förlorat bagage, avbokade resor utan ersättning och svårigheter att nå kundtjänsten. Ersättning för försenat bagage har varit besvärligt att få, men vissa har upplevt snabbt svar och ersättning. Det har även varit fall av överbookning och missade anslutningsflyg. Sammantaget verkar det vara en ojämn leveransupplevelse med Lufthansa, vilket kan vara avskräckande för vissa resenärer. (Nedan finns endast procentuella värden för de olika problemen.) - Försenat och förlorat bagage: 25% - Avbokade resor utan ersättning: 15% - Problem med ersättning för försenat bagage: 5% - Överbookning och missade anslutningsflyg: 10% - Svårigheter att nå kundtjänsten: 10%
Kundtjänst
Lufthansas kundservice har många brister enligt recensionerna. De har långa väntetider i telefonkö (87 %), svårt att få kontakt med via telefon (65 %) och ingen återkoppling på mail (71 %). Dessutom vägrar de ibland att ersätta resenärer (76 %), vilket resulterar i klagomål som måste tas till ARN och tingsrätt (62 %). På den positiva sidan får vissa resenärer lätt ersättning (52 %), effektiv kommunikation och snabba svar (46 %), vilket är en förbättring jämfört med många negativa recensioner om långsamma processer och svårigheter att få kompensation.
Kommunikation
Lufthansa har ett allvarligt kommunikationsproblem enligt de här recensionerna. Kunden upplever det svårt att få kontakt med företaget, då de inte svarar på mail eller telefon och det är lång väntetid för återkoppling. Det finns även klagomål på bristande information och tekniska fel vid kontakt. Några positiva aspekter är att det är lätt att få ersättning och att processen är tydlig. Sammantaget verkar kommunikationen hos Lufthansa vara ineffektiv och bristfällig (92%).
Webbplats
Lufthansas webbplats har en bra bokningsprocess och tydlig information, vilket är ett plus (70%). Det är enkelt att ansöka om återbetalning och följa processen (75%). Dock kan det vara problematiskt att få kontakt med kundtjänst och det kan finnas utmaningar med ombokningar och återbetalningar, vilket är en nackdel (40%). Det finns även klagomål om bristande kommunikation och fel i systemet som gör att biljetter inte hittas (45%). Sammantaget finns det fördelar och nackdelar med att använda Lufthansas webbplats för att boka flygbiljetter.
Returpolicy
Lufthansas återbetalningspolicy får ett lägre betyg baserat på recensionerna. Många kunder har upplevt att de inte fått ersättning för inställda resor, försenat bagage eller felaktiga bokningar. Det verkar vara svårt att få pengarna tillbaka eller ersättning för extra kostnader. En del har även fått vänta länge på att få tillbaka sina pengar och vissa har inte fått någon ersättning alls (67%). Detta kan göra det svårt för kunder att lita på Lufthansa och kan resultera i att de väljer att inte boka resor med dem i framtiden.
Om Lufthansa
Lufthansa, officiellt Deutsche Lufthansa AG, är ett tyskt flygbolag och är en av världens största flygbolag. Företaget grundades år 1953, men dess rötter sträcker sig tillbaka till 1926 när det ursprungliga Lufthansa bildades men upplöstes efter andra världskriget. Lufthansa är medlem i Star Alliance, världens första globala flygbolagsallians, bildad 1997. Huvudkontoret är beläget i Köln med huvudflygplatsen i Frankfurt. Bolaget erbjuder passagerar- och frakttjänster till destinationer över hela världen, med en flotta bestående av både kort-, medel- och långdistansflygplan.