BankID bedrägerier: hur man kan skydda sig själv

BankID bedrägerier: hur man kan skydda sig själv
Tjänster

Teknik är som bekant ett tvåeggat svärd som innebär både möjligheter och risker för den moderna människan. Online-bedrägerier har dessvärre blivit ett växande och vanligt problem i den digitala tidsåldern. BankID är ett viktigt område som konfronteras med allt fler bedrägerier. Nedan kan du läsa om vanliga online bedrägerier som du bör vara uppmärksam på. Vi kommer även presentera råd hur du som privatkonsument kan skydda dig och din familj bättre mot dessa bedrägerier.

Vad är bedrägerier?

Det existerar olika former för bedrägerier. Den gemensamma nämnaren för flertalet fall är följande:

  • Ekonomisk stöld stjäla pengar från offret
  • Stöld av Id – missbruk och stöld av offrets personliga uppgifter för kriminella syften
  • Dataintrång – få kontroll av offrets dator genom att spridning av skadligt virus

Nedan kikar vi närmare på vanliga online bedrägerier som man bör vara uppmärksam på.

Stärka ens identitetsskydd på spelsidor

Sedan Sverige införde en ny spellag 2019, har kundernas säkerhet hamnat i det främsta rummet. Många åtgärder har gjort men för att minimera risken för identitetsstöld av hackers ytterligare, har svenska spelsajter infört BankID som en säker metod för användarna att bekräfta sin identitet. Ett sett att hitta betrodda aktörer är att spana in olika recensioner hos Bedrageri.info.

Problem med låst dator och meddelande från ”polisen”

Många bedragare utnyttjar hederliga medborgares tilltro till myndigheter. Det är exempelvis vanligt att hackers skickar meddelanden till det tilltänkta offret som påstår sig komma från Polismyndigheten. Dessa meddelanden kan ofta inte stängas och skickas ofta i kombination med att användarens tangentbord och mus slutar att fungera. Det dramatiska budskapet är ofta följande:

  • Internetbrott – påstående om att mottagaren har begått ett allvarligt online brott
  • Straffavgift – bedragarna kräver att mottagaren betalar pengar för att datorn skall låsas upp

Du kan skydda dig mot detta bedrägeri genom att följa nedanstående råd:

  • Betala aldrig – man skall aldrig betala något online under hot eller betalning för något som du inte har beställt
  • Kontakta en IT expert – låt en datorexpert undersöka din dator som kan har smittats av ett skadligt virus
  • Svensk polis – polismyndigheter i Sverige opererar inte på detta oseriösa sätt

”Banken” skickar meddelande

Ett vanligt bedrägeri i den digitala tidsåldern är att kunder får falska meddelanden från bedragare som utger sig för att vara deras bank. Detta sker ofta via mejl eller direkta telefonsamtal. Det falska budskapet är typiskt att det har uppstått ett fel med personens bankkonto och att han eller hon uppmanas att skicka sina kontouppgifter under hotet att annars blir deras tillgångar frusna. Syftet med detta bedrägeri är:

  • Skrämma konsumenten till att agera i panik
  • Stjäla personens identitet och ekonomiska tillgångar

Det är viktigt att känna till att genuina banker aldrig begär känsliga personuppgifter via mejl. Som konsument kan du skydda dig mot denna form för bedrägeri på följande sätt:

  • Uppge aldrig känslig information – skicka aldrig känslig information som bankuppgifter via mejl
  • Undvik länkar – Klicka aldrig på länkar i misstänkta mejl som kan smitta din dator med virus

Stöld av personligt Id

Stöld eller ”lån” av andras personuppgifter och Id har utvecklats till en av de vanligaste formerna för online bedrägerier internationellt och även i Sverige. Kriminella kan missbruka andras personuppgifter för nedanstående syften:

  • Köpa varor och tjänster – beställa allehanda produkter andras namn
  • Ansöka om lån – skaffa sig banklån genom att utge sig för att vara någon annan person
  • Teckna abonnemang – skriva på olika abonnemang i andras namn

Som privatkonsument kan du skydda dig på följande sätt mot potentiella id stölder:

  • Försiktig med id uppgifter – undvik med att uppge personuppgifter och annan känslig information på misstänkta eller oseriösa sajter
  • Neka missbrukade transaktioner – enligt lag har du som konsument rätt att förneka alla fakturor som bedragare har gjort i ditt namn och därmed slippa bli betalningsansvarig
  • Lås på elektronisk post – minskar risken för att bedragare stjäler känslig personlig information från din elektroniska post

Falskt meddelande om skatteåterbäring

Bedragare manipulerar ofta godtrogna individer och det mänskliga intresset av att få pengar. Därför har det tyvärr blivit vanligt att bedragare skickar falska meddelanden om skatteåterbäring som påstås komma från Skatteverket. Ofta handlar bedrägeriet om att mottagaren skall klicka på en länk som påstås leda till Skatteverket och uppge känslig information. Målet med denna form för bedrägeri är följande:

  • Stjäla kontoinformation
  • Stjäla pengar

Konsumenter kan skydda sig mot detta bedrägeri på följande sätt:

  • Undvik länkar – klicka aldrig på misstänkta länkar
  • Skydda kontoinformation – uppge aldrig känslig bankkontoinformation

Denna form för bedrägeri som handlar om att olagligt skaffa sig känslig information från personer kallas för nätfiske eller phishing på engelska.

Dejtingbedrägerier

En del bedragare på nätet förefaller tro att allt är tillåtet när det gäller krig och kärlek. Allt fler personer använder sig av olika nätbaserade dejtingtjänster och bedragare har inte varit sena med att missbruka detta. Denna form för bedrägeri fokuserar på människor emotionella sidor i sökandet efter den sanna kärleken. Bedragarnas typiska tillvägagångssätt i detta sammanhang är följande:

  • Skapa en falsk profil – utger sig för att vara någon annan, ofta en rik person med hög socioekonomisk status
  • Falsk uppvaktning – bedragaren skickar smickrande meddelandet till offret med målet att få honom eller henne att falla för bedragaren

Måltavlorna för denna for för bedrägeri är ofta välmående singlar som är emotionellt sårbara och på jakt efter romantiska relationer. Målet med bedrägeriet är att lura till sig pengar från offret. Man kan minska risken för denna typ av bedrägeri genom att följa nedanstående råd:

  • Var skeptisk – var kritisk till vad du hör och ser online. Om något låter för bra för att vara sant så är det antagligen ett bedrägeri.
  • Försiktigt med pengar – man skall aldrig överföra pengar online till främmande personer som man aldrig har träffat

Blir kontaktad av ”Microsoft”

En del bedragare utnyttjar det faktum att otaliga miljoner människor använder sig av Microsoft-relaterade produkter i deras vardag. Dessa bedragare brukar typiskt presentera sig som Microsoft representanter och försöker skrämma offret med att hans eller hennes dator har blivit smittat av ett allvarligt virus som hotar att utradera allt innehåll på datorn. Dock är bedragarens avsikter precis de motsatta: ta olaglig kontroll över offrets dator och stjäla känsliga personuppgifter och bankkontouppgifter. Bedragaren kräver ofta betalt för att ha utfört denna ”tjänst.” Privatkonsumenter kan minska risken för detta bedrägeri på följande sätt:

  • Datorskydd – uppge aldrig känslig information om din dator via telefon eller mejl
  • Blockera telefonnumret – blockera det misstänkta telefonnumret som ofta är utländska
  • Förhåll dig kritisk – Meddelanden om potentiella virus kommer direkt från din egen dator och inte från något mystiskt telefonsamtal från ”Microsoft”

Slutsatser

Online bedrägerier blir allt vanligare och fokuserar på stöld av pengar och Id, något som OmdömesStälle aktivt försöker att belysa. Exempel på bedrägerier är falska representanter från banker, Microsoft, Skatteverket och falska dejtingprofiler.

Man kan minimera risken för att bli utsatt för bedrägerier genom att undvika med att uppge känsliga personliga och ekonomiska uppgifter online och förhålla sig kritisk till aktörer på nätet. För mer läsning se vår bloggavdelning med nya artiklar.

Mer Tjänster