E-handeln fortsätter att öka - fördelar och nackdelar  

E-handeln fortsätter att öka - fördelar och nackdelar  
Nätbutiker

Enligt rapporten Läget i handeln från Svensk Handel fortsätter e-handeln att öka och inom bara ett decennium spås 10 000 butiker slås ut. Reklamen för matbutiken Mathem går varm på Tv-kanalerna och elektronikjättar som Net-on-Net gör stora vinster årligen. Jeff Bezos har blivit en av världens rikaste män genom köp-och-säljsajten Amazon som säljer allt från böcker till heminredning över nätet till fördelaktiga priser. Allt fler av oss handlar på nätet och det är inte bara hemelektronik och kläder som klickas hem på webbutiker.

När det gäller dagligvaruhandeln har omsättningen nästan ökat med femtio procent, från låga nivåer under 2020 till aktuella siffror där cirka 4 procent handlar på nätet. Om mindre än 10 år - det vill säga lagom till 2030 - väntas den senare andelen ha stigit till 18 procent. När det gäller andelen svenskar som handlar på nätet är den senaste siffran 77 procent, i vart fall enligt Postnords undersökning e-barometern, och ökningen från 70 till 77 procent mellan 2020 och 2021 kan tillskrivas åldersgruppen 50+ som är den målgrupp som ökat sin online shopping mest jämfört med tidigare år. E-handeln medför mer konkurrenskraftiga priser, bredare utbud och bekvämlighet för konsumenterna men även risker i form av nätbedrägerier och stöld av betalningsinformation för att nämna ett par exempel. I den här artikeln spinner vi vidare på temat och belyser för- och nackdelar med att handla på webben.

Minskad personlig service

Att planlöst strosa i en butik utan något konkret mål, stanna till, klämma lite på varor och kanske kallprata lite med butiksbiträdet är en upplevelse som går bortom själva konsumtionen av en pryl, och är något som motiverar vissa av oss att shoppa. I takt med att e-handeln tar över kommer det därmed alltid finnas konsumenter som tänker tillbaka med nostalgi på den gamla goda tiden när köp endast ägde rum i fysiska butiker, över disken och i utbyte mot personlig service. Än så länge behöver man dock inte välja mellan det ena och det andra alternativet. Tills vidare liknar detaljhandeln många andra branscher som bjuder på såväl digitala- som fysiska rum för tillhandhållande av varor eller tjänster. Ett exempel är resebranschen där man fortfarande kan knalla in på valfri resebyrå för att få hjälp med flyg och hotell samtidigt som en kan agera egen resebyrå på sajter som ticket.se.

Mer konkurrenskraftiga priser

Kostnaderna vid försäljning via nätet jämfört med fysisk butik är i regel lägre eftersom vissa kostnader som är basala inom traditionell handel inte är aktuella vid försäljning i webbutik. Exempel på sådana kostnader är lagerhållning, butikslokaler och personal som e-handlaren kan banta ner väsentligt och till och med stryka i vissa fall. Lägg vidare till att etablerade varumärken inom exempelvis elektronik/detaljhandeln stundtals kan köpa in större inköpsvolymer till förmånliga priser och snabbt anpassa sig till kundernas efterfrågan på marknaden. Allt detta leder sammantaget till mer konkurrenskraftiga priser som kommer konsumenten till godo och som gör att man i valet mellan e-handel och traditionell handel i många fall väljer det föregående.

Enklare att slösa

Att e-handel är ett bekvämt sätt att handla på kan nog de flesta skriva under på. Genom några enkla knapptryck på mobilen, datorn eller surfplattan kan du inom loppet av några minuter söka efter, hitta och köpa allt från möbler och jorden-runt-resor till matvaror. Lika mycket som denna enkelhet lockar kan den vara förrädisk då det kan stimulera till ökat spenderande och mer impulsköp. Har du väl handlat i en webbutik en gång är det vidare troligt att företaget i fråga samlat in relevant information om dina köpmönster genom cookies och därmed har koll på vad du kan tänkas vara sugen på att handla härnäst. Informationen hjälper de att anpassa sin marknadsföring till dina behov för att göra det svårare för dig att stå emot köplusten. Ett tips är därför att noga tänka över köpen över nätet innan du slår till och trycker på köp.

Mer Nätbutiker