De fem största game-tech trenderna för 2022

De fem största game-tech trenderna för 2022

Den infrastruktur som möjliggör de spelupplevelser som dagens gamers kan åtnjuta går inte av för hackor. Att gå in i övertygande 3D-världar där man interagera med hundratals, ibland tusentals, andra spelare i realtid skvallrar om det. I bakgrunden ligger ett system som byggts upp med hjälp av superdatorer med vansinnigt snabba 5G-nätverk. Effekterna från denna teknologiska verktygslåda spiller också över på spelmarknaden i stort, och den nätbaserade hasardspelmarknaden som väntas hålla en10-procentig tillväxttakt under året (2022). Det sistnämnda skylls delvis på den snabba mobila adapteringen som tillgängliggör och skapar fler ingångar likt dem som exempelvisDunder casino presenterar.

Ok, så vilka trender är det vi talar om? Vad är det som sticker ut och kommer att framträda allt mer i år?

Molnet, molnet, molnet och 5G

Behovet att uppgradera sin dator och spelenhet med hyfsat jämna, och allt kortare, mellanrum har, sedan de första tv-spelen såg marknadens ljus under 70-talet, varit kutym. Det har varit enda sättet att kunna hänga med i de senast släppta releaserna. Det vi ser idag är en walk-away från den tillvaron:

Alltfler spelföretag erbjuder idag prenumerationsbaserade speltjänster. Även gaming-marknaden har fått en så kallad saas-approach (software as a service). Så istället för en fet dator på skrivbordet eller en tjock spelkonsol framför TV:n körs allt på stora externa serverhallar - det vill säga molnet. Den enskilda spelaren behöver bara en bra skärm och en strömningsenhet.

Detta går, måste gå, hand i hand med utbyggnaden av 5G-nätverket. Eftersom hastighet är a och o för att kunna hantera de nya spelen. Under 2022 kommer de stora “spelarna” således att lägga allt mer resurser på att lyfta allt mer, mer än vad de redan har, upp till molnet. De stora spelarna är idag Microsoft, Sony, Google, Nvidia, Tencent och Amazon.

VR då?

VR eller virtual reality var en grej inom gaming lång innan det blev trendigt hos fastighetsmäklare, kirurger och, även, militären. Under de senaste fem åren har adoptionen av VR stegvis ökat. Med hjälp av head-set har redan starka koncept som Grand Theft Auto, Minecraft, med flera fått en VR-edge.

Eftersom priset sjunker på headseten blir tekniken mer tillgänglig. Att de dessutom går att använda utan någon tillhörande spelenhet talar också för att VR kommer att få ett starkt uppsving i år.

Metaverse

Säga metaverse och tankarna går till Facebook och Microsoft och dessa bolags storslagna planer att skapa nya världar. Inom gamingindustrin är detta gamla nyheter. Att gå in i och leva (sig in) i virtuella världar är på många sätt redan etablerat här. Men konceptet ser ut att expandera nu. De största spelen och gamingutvecklare kommer ta tillfället i akt och standardisera eller omdefiniera vad ett spel eller en spelvärld är. Tänk dig ett Call of Duty där du inte “bara” springer runt och skjuter loss, utan också kan gå in i olika rum för att socialisera. Värdet för spelutvecklaren ligger i att behåll spelarna så länge som möjligt på plattformen och på så vis öppna upp för mer intensiva prenumerationsmodeller och/eller reklam.

Blockchain

I nära anslutning till föregående punkt finns intentioner att bygga in “pengar” eller polletter i olika spelvärldar. Några av de största spelbolagen på marknaden, är redan på. Tanken är att göra det möjligt för spelarna att vinna, tjäna och handla med digitala mynt - en slags krypotvaluta inom spelvärldens ramar. Det är givetvis en aningens kontroversiellt eftersom blockchain är ett mycket energihungrigt koncept som kräver stora processorkrafter.

E-sporten

Under 2022 kommer E-sporten att debutera på Asian Games, vilket är ett slags asiatisk olympiad för atleter. Och med det tar man sig in i sportvärldens riktiga finrum. Något som antagligen hade tagit längre tid om inte pandemin hade kommit. 2021 uppgick förtjänsterna, mestadels från sponsorpengar och mediarättigheter, till en miljard dollar. I år förväntas vinsten att dubblas. Esporten har med andra ord blivit fullt jämförbart med ligafotbollen och andra etablerade sportevenemang. Under det innevarande året kan vi med andra ord förvänta oss en expansion.

Mer